Online salarisadministratie voor het MKB: zelf doen of uitbesteden?
Gepost in blog

Online salarisadministratieVoor de gemiddelde mkb’er is het doen van de (online) salarisadministratie iets waar ze heel erg tegenop zien. Desalniettemin is het wel een heel belangrijk onderdeel van het ondernemerschap. Natuurlijk voor de Belastingdienst maar ook voor je werknemers. Je wilt natuurlijk niet dat jouw werknemers weglopen omdat je je salaris- en personeelsadministratie niet op orde hebt. Het is dus niet iets wat je kunt overslaan of uitstellen. Je moet een beslissing maken: besteed ik het uit of doe ik het zelf? Om een goede beslissing te maken is het belangrijk om te weten hoe je zorgt voor een correcte online salarisadministratie en welke regels er aan verbonden zijn.

De onderdelen van een online salarisadministratie

De online salarisadministratie van jouw onderneming moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, onder meer omdat de Belastingdienst toegang tot bepaalde gegevens moet hebben. Denk hierbij aan de loonstaat, de loonstrook en de jaaropgave. De loonstaat is een (digitaal) overzicht van de verdiensten van een werknemer. Heb je meerdere medewerkers? Dan heb je voor elke werknemer een aparte loonstaat nodig. De loonstrook is een (digitaal) overzicht van het loon van de medewerker. De jaaropgave is een (digitaal) overzicht van alle informatie over het loon en de inhoudingen per kalenderjaar.

Verplichte aangifte loonheffing

Je bent als werkgever verplicht om loonheffing in te houden op het loon van je medewerkers. Deze loonheffingen bestaan uit loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Deze inhoudingen moet je maandelijks aangeven bij de Belastingdienst middels een aangifte loonheffing.

Gemakkelijk en snel je digitale aangifte doen

Iedere onderneming die één of meer medewerkers in dienst heeft is dus verplicht om aangifte voor de loonbelasting en premies te doen. De meeste mensen kijken als een berg op tegen deze belastingaangifte. Maar met een online salarisadministratie is dit helemaal niet nodig! Je kunt dan namelijk gemakkelijk en snel je aangifte digitaal doen. Wanneer je ook nog eens gebruik maakt van salarisadministratie software maak je het jezelf helemaal gemakkelijk. In het software pakket zitten namelijk al jaarafhankelijke gegevens, zoals tabellen, percentages en rekenvoorschriften verwerkt. Dit zorgt ervoor dat de software het zware werk doet, zoals het berekenen van de loonheffingen.

De online salarisadministratie van jouw onderneming zelf doen of uitbesteden?

Nu duidelijk is waaruit een salarisadministratie bestaat en welke regels er aan verbonden zijn, is het zaak om te beslissen of je jouw online salarisadministratie zelf gaat doen of dat je het wilt uitbesteden. De voornaamste reden om je salarisadministratie uit te besteden, is dat de meeste ondernemers denken dat het zelf te moeilijk is om te doen. Maar niets is minder waar! Het online personeels- en salarisadministratie platform SalarFusion is speciaal ontwikkeld om het jou als ondernemer zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast spaar je natuurlijk veel kosten uit wanneer je zelf je online salarisadministratie bijhoudt, geeft het je meer inzicht en kun je gemakkelijk aanpassingen doorvoeren.

Met SalarFusion kun je snel en gemakkelijk aan de slag met jouw online salarisadministratie

Wil je jouw online salarisadministratie zelf doen? Dan zit je met SalarFusion pakket helemaal goed! Het is flexibel, efficiënt, gemakkelijk te gebruiken en overzichtelijk. Daarnaast kun je, als je er even niet uitkomt, bij de klantenservice van SALAR Nederland altijd terecht voor vragen of advies met betrekking tot jouw personeels- en salarisadministratie. Wil je meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 040 25 11 333.

Laat je gegevens achter en wij nemen contact op.