Van Wieren & Vellinga Adviseurs Accountants
Gepost in Klant aan het woord

“Vragen worden binnen een paar uur beantwoord. Dat waren we niet gewend!”

Ruim 275 klanten, variërend van eenpitters tot bedrijven met meer dan 50 werknemers. Dat is waar Van Wieren & Vellinga Adviseurs Accountants de salarissen voor verzorgt. Omdat veel werknemers op de diensten van het Dokkumer accountantskantoor vertrouwen, neemt de organisatie geen risico’s met de salarissoftware. Overstappen van salarispakket is dus geen hobby. Maar soms moet je wel. Bijvoorbeeld als de leverancier je geen keuze laat…

“We verwerkten salarissen jaren met Lopac,” vertelt Gerrit Tamminga van de salarisafdeling. “Maar toen Lopac door Unit4 werd overgenomen, werden we min of meer gedwongen om over te stappen. Nu kenden we Unit4 natuurlijk wel van de boekhoudpakketten, dus we zagen niet direct een bezwaar.” Vol goede moed togen Gerrit en zijn collega’s dan ook naar Unit4 om een cursus van een week (!) te volgen. “En daarna gingen we met het pakket aan de slag. Helaas liepen we er al snel tegenaan dat het door de complexiteit behoorlijk foutgevoelig was. Soms werkte een koppeling bijvoorbeeld niet helemaal goed. Of traden er rare problemen op waar je zelf nooit aan zou denken. Het pakket kon weliswaar veel, maar was te ingewikkeld, wat fouten in de hand werkte.”

WinSalar aanbevolen door collega-kantoor
“Uiteindelijk zijn we ons op alternatieven gaan oriënteren. We besloten een aantal collega kantoren te bellen om naar hun ervaringen te informeren. Je kunt wel salesmensen op kantoor uitnodigen, maar die vertellen altijd dat ze het beste salarispakket hebben. En dus wilden we praktijkervaringen horen. Tamsma Accountants uit Drachten was erg te spreken over WinSalar. En dus zijn we bij Tamsma langsgegaan om het pakket te bekijken. We waren er snel uit. Qua werking bleek het veel simpeler. Als je een cao voor een klant selecteert, worden meteen alle pensioenen en sociale lasten ingeregeld. Bovendien zijn pensioenaangiften direct vanuit het pakket te versturen naar zo’n beetje alle fondsen.”

De SalarFusion cloud in
En de foutgevoeligheid? Gerrit: “We zijn sinds de overstap in januari 2016 geen problemen tegengekomen. WinSalar is dan ook beduidend minder complex. We zijn er zelfs zonder cursus ingestapt. Puur op basis van onze ervaring dus. Uiteraard hebben we wel eens vragen, maar de SALAR helpdesk beantwoordt ze altijd binnen een paar uur. Dat waren we niet gewend, want bij Unit4 duurt het soms dagen of weken voordat je antwoord krijgt. Bij SALAR is dat een stuk beter geregeld. Het enige kritiekpuntje is dat we ABP klanten niet goed met WinSalar kunnen bedienen. Dat doen we dus nog met Unit4. Vervelend, want zij hebben de pakketkosten in ons geval ineens verdrievoudigd. En dat voor één klant! Ik hoop dat de ’ABP optie’ binnen SalarFusion wordt geïmplementeerd. We hebben net de inloggegevens van SalarFusion ontvangen en gaan er de komende periode mee testen. Als de werking lijkt op WinSalar, gaan we straks zeker over. De cloud heeft de toekomst en daar willen we als kantoor graag op inspelen. Zo hebben we zelf bijvoorbeeld een klantportal app ontwikkeld.”

Eigenwijs overstappen
Hoewel er conversietools bestaan om het overstappen te vereenvoudigen, koos Van Wieren en Vellinga voor een andere overstaproute. “We hebben het eigenwijs aangepakt,” vertelt Ronald Bogaard die de IT voor het accountantskantoor verzorgt. “Bij de eerdere overstap van Lopac naar Unit4 waren er namelijk nogal wat fouten ingeslopen toen we de conversietool gebruikten. Of dat aan de tool lag, weet ik niet, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen en ‘schoon’ beginnen. De gegevens van de loonaangiften zijn gewoon in WinSalar geïmporteerd. Maar alle ‘verrijkende’ data heb ik via Excel overgezet. Direct vanuit de bestaande Unit4 database. Eigenlijk heb ik dus zelf een soort conversietool gebouwd! Het was veel copy/paste werk, maar je hebt perfect zicht op wat er gebeurt. Al met al heeft het wel een paar maanden gekost. Niet fulltime natuurlijk, maar steeds even tussen het andere werk door. Er zit dan ook geen fout in en wat mij betreft blijft dat zo! Ik ben erg te spreken over WinSalar. Koppelingen werken vlekkeloos, updates duren vijf minuten en de ondersteuning is uitstekend.

http://www.vanwieren-vellinga.nl/