Nieuws

Accountantskantoor de Kruijk BV

“De combinatie van korte lijnen en de deskundigheid sprak mij meteen aan”
Leo de Kruijk mag met recht worden omschreven als een ‘veteraan’ op het gebied van geautomatiseerde loonverwerking. “Toen ik de onderneming na het overlijden van mijn vader overnam, verwerkten we al een fors aantal lonen. Ik heb er in 1979 voor gekozen om dat proces te automatiseren.

Dat ging met veel vallen en opstaan, want er waren nauwelijks programma’s beschikbaar. En wat er was, rammelde aan alle kanten. Omdat ik als onderdeel van mijn opleiding een stukje automatisering had meegekregen, heb ik zelf een programma ontwikkeld. Daar hebben we van 1982 tot en met 2005 mee gewerkt.”

Maar niet alleen Nic. de Kruijk administratieve dienstverlening BV verwerkte de lonen met dit ‘eigen’ pakket. Leo: “Op een gegeven moment was sprake van zo’n 20 externe gebruikers, zoals collega administratiekantoren. Dat werkte tot 2005 eigenlijk prima.
Maar toen kregen we te maken met de verplichte elektronische loonaangifte. Ik moest dus ofwel een heel nieuw programma ontwikkelen of kiezen voor een pakket van een softwareleverancier.”

Deskundige afhandeling van vragen.
Omdat Leo opzag tegen het ‘ombouwen’ van het interne Dos pakket, besloot hij een aantal standaardoplossingen met elkaar te vergelijken. “Ik heb demo’s van Easyloon, Roos en Roos en WinSalar getest. Uiteindelijk is het dus WinSalar geworden. Dat pakket sprong er toch uit, vooral vanwege de deskundige afhandeling van diverse vragen – met 20 jaar loonprogrammeringservaring weet je wel waar de pijnpunten zitten – en de korte communicatielijnen met de helpdesk.

Over ‘lastige’ zaken als de pensioenproblematiek en CAO toepassingen bleek goed te zijn nagedacht. Overigens zijn ook de meeste van onze externe gebruikers op WinSalar overgestapt.” “Er wordt echt naar gebruikers geluisterd” Leo is zeer tevreden over het pakket en de ondersteuning. “We verwerken de lonen voor ongeveer 150 bedrijven uit het MKB segment en twee medewerksters werken dagelijks met WinSalar.

Dat loopt soepel, terwijl wij toch veel klanten in de ‘complexe’ bouw- en vervoerssector hebben. In mijn ervaring wordt er echt naar de gebruikers geluisterd. Zo heb ik in april, samen met tien anderen, een ontbijtsessie bijgewoond, waaraan ook directieleden, helpdeskmedewerkers en programmeurs van SALAR Nederland deelnamen. Dat was zeer interessant. De door ons voorgestelde verbeterpuntjes werden absoluut serieus genomen. Ik denk dat dit soort overleg veel toevoegt, want het zijn toch vaak de gebruikers die je op het juiste spoor zetten, weet ik als ‘ex programmeur’.”

Leo de Kruijk
www.kruyksba.nl