Nieuws

Apuls Cijfers & Advies

“Dat we meteen een gratis demoversie konden downloaden, gaf de doorslag!”
Apuls Cijfers & Advies uit het Friese Burgum doet haar naam alle eer aan. De onderneming biedt haar klanten namelijk een volledig administratief dienstenpakket. Van het voeren van de administratie tot het opstellen van de jaarrekening, en van het inboeken van facturen tot fiscale en juridische advisering: Van Breeden is bijzonder compleet. “En we groeien nog steeds,” vertelt Jellie ven der Meulen. “Blijkbaar valt onze aanpak – er heerst geen stropdassencultuur en we zetten in op persoonlijke aandacht en laagdrempeligheid – in de smaak.”


Een van de groeisegmenten is loonverwerking. “Als ik zo om me heen kijk, zijn de kasten alweer bijna te klein,” constateert Margreet Poelstra die samen met Jellie verantwoordelijk is voor de salarisadministraties. “Oorspronkelijk verwerkten we alleen salarissen voor onze MKB klanten, maar daar zijn enkele accountantskantoren bijgekomen. Inmiddels berekenen we ruim 1.200 loonstroken per maand. Best een fors aantal!”

Heldere uitgangspunten
Tot begin dit jaar werden al die salarissen verwerkt in Lopac. Jellie: “Dat beviel jarenlang prima, maar sinds de overname door Unit 4 vonden we dat de kwaliteit van de ondersteuning terugliep. Dat is ook de reden waarom we midden 2009 op zoek zijn gegaan naar een ander pakket.” “We hadden hele heldere uitgangspunten geformuleerd,” vult Jellie aan. “We wilden een pakket aanschaffen dat aan onze wensen en eisen tegemoet kwam – een pakket dat aansloot op onze manier van werken én onze klanten.”

Kop en schouders
Een van de benaderde leveranciers was SALAR Nederland. Margreet: “Zij staken al snel met kop en schouders boven de anderen uit. Vanwege de snelheid van de antwoorden, vanwege de klantvriendelijkheid van de helpdesk en omdat we meteen een gratis demoversie – bij veel leveranciers moest daarvoor worden betaald! – konden downloaden. Dat gaf eigenlijk de doorslag.” Om de overgang van Lopac naar WinSalar soepel te laten verlopen, besloten Jellie en Margreet om naar het verre Eindhoven af te reizen. “Ik schat dat we daar van half elf tot vijf uur met de mensen van WinSalar hebben overlegd,” vertelt Jellie. “En al onze vragen zijn beantwoord. Dat was – van beide kanten – een hele positieve ervaring.”

Berg bleek heuvel
Ondanks deze ‘persoonlijke training’ zagen Jellie en Margreet best op tegen de jaarovergang. “Het is toch een heel ander pakket. Maar hoewel het best veel tijd kostte om alles over te zetten – je wilt de gegevens van iedere klant en iedere werknemer goed controleren – viel het uiteindelijk mee,” constateert Margreet. Jellie: “Het leek een berg, maar het bleek een heuvel te zijn. En inmiddels is WinSalar volledig ingeburgerd. Dat komt ook door het gebruikersgemak. Natuurlijk ‘mis’ je wel eens een optie, maar de lijnen zijn kort en SALAR staat open voor suggesties. Dat is toch wel een heel verschil met de grote softwareleveranciers!”

Jellie van der Meulen en Margreet Poelstra
www.apuls.nl