Nieuws

Penta Groep BV

“SalarOnline brengt een heleboel rust”
Hoewel ‘overstappen’ in de softwaresector eerder regel dan uitzondering is, heeft SALAR Nederland een opvallend trouwe klantenkring. Eén van die klanten is de Penta Groep, een dynamische bedrijvengroep waartoe onder meer een benzinestation, een jachthaven en horecagelegenheden als het bekende Restaurant Fens en Grand Café Swimmers in het Pieter van den Hoogenband zwemcentrum behoren. Maar de groep was niet alleen een vroege WinSalar gebruiker. Oprichter en directeur Karel Spoorenberg was ook een van de eersten die de voordelen van SalarOnline onderschreef…

“Zowel de diverse financiële als de personele administraties worden centraal in Nuenen verzorgd. Daar komt veel bij kijken, vooral omdat horeca een belangrijke tak van sport is. Een kenmerk van horeca is het wisselende personeelsbestand. Bij ons werken niet alleen mensen met een vast maandsalaris, maar heb je ook te maken met flexwerkers. Bovendien betekent de breedte van onze activiteiten dat het bijna 24/7 business is. Dat heeft zijn weerslag op de administratieve processen. Je moet ervoor zorgen dat alles strak is ingericht. SalarOnline helpt daarbij.”

Alleen maar positief
Een voorbeeld? “Vroeger moesten bedrijfsleiders de loonstroken uitreiken. Dat was vaak een drama. Dat gold ook voor de post; je moest de specificaties printen, vouwen, in enveloppen stoppen en versturen. Een heleboel toeters en bellen! Bovendien hebben wij te maken met medewerkers – denk aan studenten – die om de haverklap verhuizen, wat het er niet eenvoudiger op maakt. Ik was dan ook meteen geïnteresseerd toen SalarOnline werd geïntroduceerd. En ik moet zeggen; het beviel direct goed. Kijk, ieder nieuw programma heeft een paar kinderziektes, maar ik kan over de werking alleen maar positief zijn!”

Inzicht, overzicht en gemak
Ondanks zijn tevredenheid over WinSalar en ‘broertje’ SalarOnline, plaatst Karel wel een interessante kanttekening bij automatisering in het algemeen. “Ik vraag me af of we onder de streep eigenlijk wel tijdswinst hebben geboekt in vergelijking met bijvoorbeeld de jaren ‘70. Ja, je bespaart op het papieren traject, maar met automatisering ben je aan andere zaken tijd kwijt, zoals het op elkaar afstemmen van de systemen en het oplossen van technische problemen.” Daar staat echter wel iets tegenover. “De grote winst is dat inzicht, overzicht en gemak enorm zijn toegenomen.”

Synchroon
Vooral de toegankelijkheid maakt volgens Karel een groot verschil. “We laten alle loonstroken een half jaar online staan. Onze administratieve medewerkers kunnen vragen over bijvoorbeeld gewerkte uren direct beantwoorden, want je logt in en ziet meteen wat er aan de hand is. Dat brengt een heleboel rust. Bovendien hebben we het systeem zo ingericht dat we de ambulante medewerkers op de 15e uitbetalen en de vaste mensen op de 27e. We maken dan ‘s ochtends het geld over en versturen de salarisstroken aan het eind van de middag via SalarOnline. Zodra mensen dat bericht ontvangen, weten ze dat het geld ook echt is bijgeschreven en kunnen ze naar de pinautomaat hollen. Dat scheel veel telefoontjes – is mijn salaris al gestort? – van ambulante krachten. Vroeger kon je dit niet synchroon krijgen. Met SalarOnline lukt dat wel. In combinatie met WinSalar heb je dus een mooi, gestroomlijnd traject.”

Karel Spoorenberg
www.restaurantfens.nl
www.swimmers.nl