Nieuws

WerQdag BV

“Ik durf best te stellen dat ik onze salarisadministratie samen met de WinSalar helpdesk heb opgezet en ingericht.”


Als er één sector is waarin ‘beleven’ centraal staat, dan is het wel de horeca. Toch vreemd dat de meeste horeca-uitzendbureaus hun flexwerkers slechts beperkt op het gastheerschap (m/v) voorbereiden. “Er worden veel trainingen verzorgd, maar vaak draaien die om basisvaardigheden. Als je vier borden tegelijk kunt dragen en een biertje kunt tappen, wordt al snel aangenomen dat je geschikt bent voor de horeca,” vertelt Wim Spierenburg van WerQdag.

“Wij gaan daar anders mee om. Hoewel WerQdag mensen basisvaardigheden bijbrengt, organiseren we namelijk ook belevenistrainingen voor flexwerkers. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een weekend op Terschelling, waarbij wordt ingezoomd op gastvrijheid of sfeer. We willen graag dat onze mensen gastverwachtingen overtreffen, zodat een bezoek aan een restaurant of evenement een onvergetelijke ervaring wordt. Horecamedewerkers moeten weten hoe ze op een bepaalde sfeer kunnen inspelen. Als je koffie schenkt op een bedrijfsmeeting over bezuinigingen en ontslagen, dan stelt dat andere eisen dan wanneer je achter de bar staat op een verlovingsfeest.”

Hoge kosten, weinig controle
Hoewel WerQdag qua personeel het grootste bedrijf is, verwerkt Wim salarissen voor meerdere organisaties. “WerQdag is onderdeel van een bedrijvengroep. In het verleden werden alle lonen met een ander pakket bijgehouden. Dat werkte heel anders, want de handelingen waren behoorlijk afgeschermd. Je moest weliswaar alles zelf invoeren, maar aanpassingen werden extern geaccordeerd.” Een voorbeeld? “Als je een premie wilde wijzigen, was er tussenkomst van de ontwikkelaar nodig. Het idee was dat zij de aanpassingen controleerden.

Op zich een veilig gevoel, maar in de praktijk viel het tegen. Toen het een keer echt mis ging – de sectorfondspremie voor een groot deel van de medewerkers stond te hoog – schoven ze de verantwoordelijkheid op ons af, terwijl ik toch vond dat zij dat op hadden moeten merken. Dat was voor mij, naast de hoge kosten, want je betaalde echt voor iedere ‘controlehandeling’, reden om naar een ander pakket uit te kijken. Als je een nieuwe medewerker aannam, begon de teller al te lopen. En als uitzendbureau komt dat natuurlijk vaak voor!”

Lage kosten, veel ondersteuning
Via een relatie kwam Wim met WinSalar in aanraking. “Na één gesprek had ik al het idee dat dit een handig en betaalbaar pakket was. Ik schat dat de kostprijs per loonstrook zo’n 80 procent lager is. Ik ben inmiddels best een beetje fan van WinSalar, ook vanwege de helpdesk. Ik was er eigenlijk verbaasd over dat ze kosteloos zoveel ondersteuning bieden. Je kunt er echt met alle vragen terecht en ik durf best te stellen dat ik onze salarisadministratie samen met de helpdesk heb opgezet en ingericht.

Inmiddels bel ik niet zo vaak meer, want het gebruikersgemak is groot. Het prettigste vind ik dat ik nu meer zicht en grip op de lonen heb. Ik snap ook veel beter hoe salarisadministraties in elkaar zitten; van franchises tot belaste en onbelaste vergoedingen. Ik overweeg zelfs om salarisverwerking als service bij klanten te introduceren. WinSalar werkt zo soepel dat ik horecaondernemers een kostenefficiënt alternatief voor externe administratiekantoren kan bieden.”

www.werqdag.nl